Punca Kejatuhan Kedai Makan Melayu Kelantan

Dari FB Mohd Zailee

MEMBEBEL

Aku perati kejatuhan kedai-kedai makan Melayu Kelantan yang ada di Lembah Klang ni berpunca dari sikap tuan kedai yang ambik pekerja Indonesia.

Kalau pekerja Indonesia sekadar jadi pelayan ambik order, aku okey. Tapi kalau sampai bab masak pun bagi orang Indonesia buat, terus hilang selera nak makan. Lepas tu tak pergi dah.

Macam mana tak hilang selera kalau nama kedai kat belakang tu ada tulis “Kelantan” atau “pantai timur” tapi rasa makanan sama saja dengan kedai-kedai lain. Budu tak rasa macam budu. Gulai ayam tak rasa macam gulai ayam Kelantan. Ikan goreng tak garing macam style Kelantan.

Mereka tak sedar agaknya orang pergi kedai Kelantan sebab nak rasa Kelantan tu. Orang Kelantan bab makan bukan boleh buat main. Tak berkira pun kalau puas han. Nasi Air Dingin yang dihantar jauh-jauh tu pun orang Kelantan sanggup bayar.

Jadi, aku isytiharkan tuan-tuan kedai yang guna nama Kelantan tapi tukang masak dia bukan dari Kelantan sebagai “penunggang Kelantan”.

Ini lebih fakap dari seorang pengkhianat negeri. Guna nama negeri untuk tarik orang pergi makan dekat kedai dia. Padahal yang masak tu bukan guna ramuan dan teknik memasak Kelantan pun.

Dah tu bila orang tak pergi, cakap sesama negeri tak nak menyokong. Cakap orang main bomoh. Padahal berniaga tak jujur sebab nak minimumkan kos.

Mampos laaaa.

———-

MENGEPEK

Kawe perati kedai-kedai Kelate hok di KL ni jatuh sebab tokey keda pesen ambik ore indon buat kijo.

Kalu setakat upoh ore indon buat ambik oda, kawe bereh. Tapi kalu bab masok pun wi kokre indon, kawe jadi malas nok make. Lecah leweh. Pahtu katok mapuh pun kawe tok gi doh.

Lagu mano tok hile selero kalu di pape keda tu tulih “Kelate” atau “pata timur” tapi raso makane tu serupo jah nga keda-keda lain. Pehe-pehe sediri jah la raso keda make hok ore indon jadi tuke masok ni lagu mana. Tok keno nga lidoh kita. Budu tok serupo budu. Gula aye tok beraso serupo gula aye. Ike berasa serupo kertah pasir.

Agoknyo demo nih tak sedar ore gi keda Kelate kih nok raso sero Kelate tuh. Ore Kelate kalu bab make tokleh wat main. Dok berkiro pun kalu puah hati. Nasi Air Dingin hok mari ata jauh-jauh tu pun ore Kelate sanggup bayar.

Jadi kawe declare sini sapo-sapo hok ada keda guno nama Kelate tapi tuke masok dia buke ore kelate sebagai “Kelate jilak cok”. Bare kelong, bare kekoh pitih, bare ngecing, patut biar bankrap mapuh. Molek lagu tu kalu nok bayadera puok-puok ni.

Hok peranga lagu ni lagi berat dari pengkhianat. Guno namo negeri buat nego. Padahal hok jong masok tu buke ore kito. Ore indon.

Pahtu bilo kito tok gi doh keda dia, kata kito tok sokong. Kato ore Kelate loni tok serupo mulo sokong sama sediri. Pahtu kata ore main bomo.

Baso gilo.

Kredit Mohd Zailee

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *